säg hej!

frendi

06

är ett nytt elbolag som verkar under E.ON, med utgångspunkten att testa nya idéer och skippa allt krångel

  • jag stod
    för
    koncept + branding
  • och art direction
  • samt webbdesign
  • tillsammans
    med
    pocketsize
  • för frendi
  • och
    lanserades
    09 · 2019
Frendi ville uppgradera hela sitt digitala utseende och image. Genom Pocketsize stod jag för allt vad som gällde idé och design och skapade "Sveriges snällaste elbolag" - ett koncept som knyter ihop allt de står för: eliminera krångliga elavtal, enbart leverera grön el och ha ett mycket bra pris.
besök sidan

Konceptet fokuserar på vad man kan göra istället för att krångla med sitt elavtal, som t.ex. äta en god glass. Detta kan man göra mycket skoj med och lätt expandera till större kampanjer.

Den grafiska profilen genomsyras av sol, vind och vatten. Logotypen är en kombination av en sol och vågor och färgerna speglar en varm solnedgång och en blå himmel.

De kurviga formerna som imiterar vågor används till bakgrunder och accenter. Detta tillsammans med en vardaglig men välformulerad ton i språket, de mjuka formerna i typsnittet och ikonerna och det glada bildspråket fångar det Frendi är: mänskligt och vänligt. Jag jobbade mycket med emotionell design genom hela projektet för att allt skulle genomsyras av värdeorden och att användaren skulle känna sig trygg och omhändertagen.

nästa projekt
ska vi ta en fika?