
under det blå täcket
är en podd i 5 avsnitt som tar upp manliga könsnormer och hur det påverkar människor och samhället
-
vi stod
för branding - och jingel + ljuddesign
- för peaceworks
-
och det
släpptes 01 · 2017




PeaceWorks bad om en logotyp som skulle fungera som en isbrytare och starta en diskussion.
Resultatet kan ses på två sätt: ett blått täcke som symboliserar pressen av den traditionella manliga könsnormen eller en tankebubbla som speglar iden att könsnormer bara är sociala konstruktioner. Vi valde mjuka former och ett snällt typsnitt, något som vanligtvis inte hittas i kommunikation riktat mot män – vilket är en ståndpunkt i sig själv.
I samtalen med PeaceWorks kom vi fram till att det var svårt att fånga vidden av ämnet i bara en logotyp, så vi gjorde set av ikoner för varje ämne. Ikonerna kan användas för att modulera logotypen, i presentationer eller som mönster för t.ex. print.



Till podden gjorde vi även en jingel som reflekterar det vi gjort grafiskt med sina mjuka, hoppfulla ljud men med en melankolisk underton. Som en förlängning av jingeln skapade vi sedan ljuddesign i form av ljudpuffar och accenter som används som ett redskap för struktur i podden.