
frendi
är ett nytt elbolag som verkar under E.ON, med utgångspunkten att testa nya idéer och skippa allt krångel
-
jag stod
för koncept + branding - och art direction
- samt webbdesign
-
tillsammans
med pocketsize - för frendi
-
och
lanserades 09 · 2019


Konceptet fokuserar på vad man kan göra istället för att krångla med sitt elavtal, som t.ex. äta en god glass. Detta kan man göra mycket skoj med och lätt expandera till större kampanjer.


Den grafiska profilen genomsyras av sol, vind och vatten. Logotypen är en kombination av en sol och vågor och färgerna speglar en varm solnedgång och en blå himmel.
De kurviga formerna som imiterar vågor används till bakgrunder och accenter. Detta tillsammans med en vardaglig men välformulerad ton i språket, de mjuka formerna i typsnittet och ikonerna och det glada bildspråket fångar det Frendi är: mänskligt och vänligt. Jag jobbade mycket med emotionell design genom hela projektet för att allt skulle genomsyras av värdeorden och att användaren skulle känna sig trygg och omhändertagen.